Maatregelen december 2020
Maatregelen kwartaal 1 en 2
Geachte relatie,
Bij deze een korte samenvatting van te ondernemen acties, indien de coronamaatregelen u treffen.
Bent u aangesloten bij een beroeps/bedrijfsorganisatie, volg ook hun websites en mededelingen. De KVK heeft eveneens een link, die de maatregelen benoemt en links omvat voor meer informatie.
- Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud/werktijdverkorting Deze vervangt de werktijdverkortingregeling.
De nieuwe tijdelijke noodmaatregel gaat uit van de omzetderving. De regeling is thans vrij gedetailleerd. Op de diverse website’s staan deze details omschreven, voor zover bekend.
Op dit moment is het nog niet mogelijk een aanvraag in te dienen. Zodra dit kan, melden wij ons bij u met de aan te reiken gegevens, alsmede uw akkoordverklaring, dat wij deze aanvraag mogen indienen. U kunt uiteraard ook zelf deze aanvraag doen. In dat geval willen wij gaarne hiervan op de hoogte gesteld worden.
Het ministerie van Sociale Zaken heeft per brief heden, 31 maart, aangegeven, dat vanaf 6 april as de aanvragen via het UWV kunnen worden ingediend.Kort omvat de NOW het volgende: De NOW ondersteunt werkgevers die geconfronteerd worden met een omzetdaling van ten minste 20% over een aangesloten periode van 3 maanden. De ondersteuning houdt in een subsidie voor de loonkosten van de werknemers die in dienst zijn bij een werkgever en die verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen (WW, ZW etc.). Dat geldt ook voor werknemers met een flexibel contract. De subsidie is maximaal 90% van het loon. Vooralsnog ziet de NOW op een subsidie van maart t/m mei 2020. Of de regeling wordt verlengd is afhankelijk van het verloop van Corona. Het Ministerie houdt dit nog open.
Kernpunten zijn, dat het personeel in dienst blijft, de aangiften loonheffing worden ingediend als gebruikelijk, dat vergeleken wordt de omzet van dit jaar en van vorig jaar in de eerste 3 maanden, dat een eerste voorschot toekenning wordt gedaan op het ingevulde en dat na 24 maanden de subsidie definitief wordt beoordeeld. Hierbij kan een accountantsverklaring verplicht zijn.
Let op, dat de definitieve vaststelling ook kan leiden tot een terugbetaling. Dus, ondanks de problematiek, zal de aanvraag zomaar gedaan dienen te worden.
Verder is van belang dat de loonsom zoveel als mogelijk gelijk dient te blijven en personeel niet mag worden ontslagen wegens bedrijfseconomische redenen.Hieronder staat de link naar de brief van het ministerie waarin een en ander uitgebreid wordt toegelicht, met helaas ook nu nog de nodige vragen:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/03/31/tijdelijke-noodmaatregel-overbrugging-voor-behoud-van-werkgelegenheid - Bijzonder uitstel belastingschulden
Dit geldt voor de vanaf 16 maart openstaande loon en omzetbelastingschulden, alsmede voor de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting jaren tot en met 2019.
Voor de komende maanden geldt, dat uw aangiftes loonheffing en omzetbelasting op de gebruikelijke wijze worden ingediend. Door de liquiditeitskrapte betaalt u de afdracht niet. Vervolgens wordt een naheffingsaanslag opgelegd met verzuimboete.
Op dat moment kan het verzoek tot uitstel worden gedaan. De verzuimboete vervalt.
Dit betekent, dat in de komende periode meerdere verzoeken zullen worden gedaan.
De voorlopige aanslagen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting jaar 2020 kunnen op verzoek worden verminderd. Betalingen voor aanslagen over eerdere jaren kunnen ook onder de reeds bestaande “kort uitstel “ regeling van 4 maanden vallen. Maar alleen als de totale schuld niet hoger is dan € 20.000. Bij hogere bedragen zal daarom een apart verzoek tot uitstel dienen te worden gedaan.
Ook hier geldt, dat iedereen streeft naar praktische oplossingen. - Financieringsbehoefte. Zelfstandigen kunnen in (tijdelijke) financiële problemen komen die het voortbestaan van hun bedrijf bedreigen. Zij kunnen een beroep doen op het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz). De gemeente voert deze regeling uit.Eventueel kan ook een lening via de gemeente worden verkregen.
Tenslotte, op dit moment zijn niet alle regelingen bekend of onpraktisch. Wij blijven het volgen en houden u op de hoogte.
Op onze website staan links die de uitgebreidere informatie bieden. Vragen gerelateerd aan deze onderwerpen, kunt u op dit moment het beste mailen naar corona@punctua.nl.
Vanuit dat adres zal de mail worden beantwoord of doorgeleid.
De € 4.000 maatregel
De € 4.000 maatregel is vrijdagavond door het ministerie bekend gemaakt.
Hieronder vindt u de link waarop de gang van zaken omschreven staat en wie in aanmerking komen voor deze regeling. De betreffende ondernemingen staan duidelijk omschreven. De tekst spreekt voor zich. De aanvraag dient ieder persoonlijk te doen en is op zich eenvoudig.
Belangrijkste punt is, dat de v.o.f.’s en de B.V.’s een eherkenning nodig hebben. De aparte aanvraag neemt enkele dagen in beslag.
Daarna kan deze groep de aanvraag bij het RVO indienen.
De ondernemers die gebruik kunnen maken van de DigID-code kunnen de aanvraag nu al doen. Maar gelet op de drukte bij RVO is ons advies om hier enkele dagen mee te wachten.
De aanvragen zullen vrij snel in behandeling worden genomen.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tegemoetkoming-schade-covid-19
Indien u hier vragen over heeft, stuur svp een mail naar het corona@punctua.nl adres.
Praktische oplossing bijzonder uitstel
Bijzonder uitstel van betaling
De Belastingdienst heeft extra informatie gegeven over het bijzonder uitstel van betaling in verband met het coronavirus.
Online formulier
Er is een online formulier beschikbaar gesteld voor het aanvragen van bijzonder uitstel. Met het online formulier ‘Verzoek bijzonder uitstel van betaling voor 3 maanden’ vraagt u automatisch in 1 keer uitstel aan voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen.
Om gebruik te kunnen maken van het formulier, moet je inloggen met je persoonlijke DigiD. De Belastingdienst geeft aan dat de DigiD waarmee wordt ingelogd niet wordt opgeslagen of gebruikt.
De intermediair ( wij bijv. ) kan met zijn eigen DIGID dit ook doen voor zijn client
Doorlopend uitstel van betaling
Ook geeft de Belastingdienst aan dat niet voor elke aparte belastingaanslag apart uitstel aangevraagd hoeft te worden. Als er na de aanvraag nieuwe belastingaanslagen worden opgelegd, geldt ook voor die aanslagen drie maanden uitstel van betaling.
Deze werkwijze roept nog steeds diverse vragen op. Geldt dit voor aanslagen die worden opgelegd tijdens het verwerkingsproces van het verzoek om bijzonder uitstel? Of geldt dit voor aanslagen die tijdens de uitstelperiode worden opgelegd? Gaat de periode van drie maanden dan lopen vanaf de dagtekening van de nieuwe belastingaanslag of geldt de oorspronkelijke uitstelperiode? Deze vragen zijn bij de Belastingdienst neergelegd. Zodra meer concrete informatie ter beschikking is, laten we dit weten.
Kantoorbezoek tijdens de huidige crisis
Via deze weg laten wij in het kader van onze dienstverlening het volgende weten:
Wij proberen zo goed en kwaad als het kan onze gebruikelijke dienstverlening voort te zetten.
Op dit moment werken een aantal medewerkers thuis en enkele zijn aanwezig op kantoor. Dit kan betekenen, dat bepaalde verwerkingen op dit moment slechts globaal worden verricht. U wordt hiervan op de hoogte gesteld.
Cliënten ontvangen wij pas indien dit niet anders kan. Tevoren dient deze afspraak te worden overlegd met uw relatiebeheerder. Indien u dringende problemen heeft en u niet telefonisch wordt geholpen, stuur dan een mail naar Corona@punctua.nl.
Bij afspraken op kantoor worden de door het R.I.V.M. voorgeschreven gedragslijnen gevolgd. Kortom geen handen geven en gepaste afstand. Verder kom niet naar kantoor als u te maken heeft met verkoudheid, lichte koorts, hoest e.d. daar wij ook eigen verantwoordelijkheden hebben jegens onze aanwezige medewerkers.
Tenslotte, als er een afspraak is mogen er maximaal 3 personen in de ruimte aanwezig zijn. Gelieve daar ook rekening mee te houden.
Wij kunnen altijd met u telefonisch overleggen, zodat u niet naar ons behoeft te komen. Tijdens dat telefoongesprek kunnen afspraken worden gemaakt hoe om te gaan met vereiste handtekeningen en andere formele zaken. Desgewenst kan ook via andere communicatiekanalen het contact plaatsvinden.
Wij volgen de overheidsmaatregelen en indien dit vereist is, zullen wij dat uiteraard ook in ons beleid aanpassen.